OK, det er forstået

Dette website bruger cookies for at forbedre oplevelsen af sitet og indsamle statistik. Ved at fortsætte, accepterer du brugen af cookies.
Læs mere om cookies her.

1 ressource center // 4 kommuner // 150.000 borgere // 9.000 virksomheder

Du er her // » Information » Ofte stillede spørgsmål » Ofte stillede spørgsmål - Madaffald

Spørgsmål og svar - Mad- og restaffald

 

Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

 

PRINT LISTE

UDVID FANER

 

 

 

Hvorfor skal vi sortere madaffald særskilt?

Vi arbejder hele tiden på at blive bedre til at udnytte de ressourcer, der er i affaldet, og derfor begynder vi i efteråret 2019 at indsamle madaffald. 

Madaffaldet omdannes til biogas samt gødningsprodukt til marker.

 

Vi regner med at indsamle ca. 12.000 tons madaffald, og ud fra den mængde, kan der produceres energi nok til at opvarme ca. 500 boliger.
I biogasanlægget, hvor madaffaldet bliver omdannet til energi dannes et restprodukt fyldt med næringsstoffer, som landbruget kan anvende på markerne.

 

Husk det er fortsat vigtigt at begrænse madspild, men det madaffald du har, skal omdannes til grøn energi.

 

 

Se processen her:


 

 

 

 

Hvad koster det?

Der er en prisforskel alt efter, hvilken affaldsløsning du har hjemme hos dig. Vi har herunder opstillet eksempler for typiske familie i en privat husstand i de 4 kommuner.

 

Har du en anden løsning end beskrevet, betaler du et andet beløb. Priserne er derfor vejledende.

 

Her kan du se, hvad du betaler priser og gebyrer Husk at vælge den kommune du bor i.

 

Du er også velkommen til at kontakte Nomi4s på mail borgerservice@nomi4s.dk 

 

Eksempel for en privat husstand - Holstebro Kommune:  

 

Har man eksempelvis en 240 l beholder til  mad- og restaffald, som tømmes hver 14. dag, er den samlede udgift følgende:

 Gebyr for tømning af dagrenovation 905,00 
 Fast miljøgebyr pr. boligenhed - obligatorisk 1.065,00 
 I alt 1.970,00 

  

 

Eksempel for en privat husstand - Lemvig Kommune:

 

Har man eksempelvis en 240 l beholder til dagrenovation, som tømmes hver 14. dag, er den samlede udgift til affald følgende:

 Gebyr for tømning af dagrenovation 890,00   
 Fast miljøgebyr pr. boligenhed - obligatorisk 1.300,00   
 I alt 2.190,00   

 

Eksempel for en privat husstand - Skive Kommune:

 

Har man eksempelvis en 240 l beholder til dagrenovation, som tømmes hver 14. dag, er den samlede udgift til affald følgende:

 Gebyr for tømning af dagrenovation 1.125,00   
 Administrationsgebyr- obligatorisk pr. boligenhed 47,50   
 Genbrugsgebyr - obligatorisk pr. boligenhed 967,50   
 I alt 2.140,00 

 

Eksempel for en privat husstand - Struer Kommune:

 

 Har man eksempelvis en 240 l beholder til dagrenovation, som tømmes hver 14. dag, er den samlede udgift til affald følgende:

 Gebyr for tømning af dagrenovation 840,00 
 Fast miljøgebyr pr. boligenhed - obligatorisk 1.025,00 
 I alt 1.865,00 

Hvilken beholderstørrelse får jeg?

Ombytning ved enhamiliehuse:
Der er 3 forskellige størrelser 2-rums beholdere til madaffald og restaffald.
 

Her kan du se, hvilken beholder du får:

 

Sæk bliver ombyttet til en 190 l. beholder, og rumopdelingen er 50% til madaffald  og  50% til restaffald

140 l. beholder bliver ombyttet til en 190 l. beholder, og rumopdelingen er 50% til madaffald og 50% til restaffald    

190 l. beholder bliver ombyttet til en 190 l. beholder, og rumopdelingen er 50% til madaffald og 50% til restaffald  
240 l. beholder bliver ombyttet til en 240 l. beholder, og rumopdelingen er 40% til madaffald og 60% til restaffald

360 l. beholder bliver ombyttet til en 370 l. beholder, og rumopdelingen er 40% til madaffald og 60% til restaffald

370 l. beholder bliver ombyttet til en 370 l. beholder, og rumopdelingen er 40% til madaffald og 60% til restaffald

400 l. beholder bliver ombyttet til en 370 l. beholder, og rumopdelingen er 40% til madaffald og 60% til restaffald

 

Sammen med beholderes udleverer vi en køkkenspand til madaffald og ca. 200 grønne plastposer. Det svarer til over 1 års forbrug, hvis posen skiftes hver anden dag.

 

Som husejer får du brev i din e-Boks med information om, hvornår din affaldsbeholder ombyttes, samt information om hvordan du skal forholde dig, hvis du ønsker at beholde den gamle affaldsbeholder.

 

Ombytningen påbegyndes 1. september 2019, og som husejer får du brev i din e-Boks om, hvornår din beholder ombyttes. 

 

 

Må jeg beholde den gamle beholder?

 

Du må gerne beholde den gamle affaldsbeholder, som f.eks kan benyttes til opsamling og afhentning af haveaffald.


Ønsker du at beholde den gamle affaldsbeholder, så markér det på beholderen med en sløjfe, klistermærke eller seddel, så lader vi den stå.
 

Har du et affaldsstativ, tilhører den ejendommen.

Ombytningen påbegyndes 1. september 2019, og som husejer får du brev i din E-boks om, hvornår din beholder ombyttes. 

Kan jeg ændre størrelsen på min 2-delte beholder?

Du kan løbende tilpasse størrelsen af din affaldsbeholder til dit behov.

 

Du kan bestille ændring af din affaldsbeholder på Min side. Du taster din adresse og vælger henvendelser - vælg containerskift. Der er også mulighed for at sende en mail til borgerservice@nomi4s.dk eller tlf. 96106240.

 

Se prisliste for ændring af beholderstørrelse.

 

Ved udlejningsejendomme har lejerne ikke mulighed for at ændre, det er kun ejeren, som kan bestille ændring. 

 

Hvor ofte bliver min beholder tømt?

Din beholder med mad- og restaffald tømmes hver 14. dag.

 

Du har flere muligheder for at få oplysninger om, hvornår dine affaldsbeholdere tømmes.

 

  • Affalds-APP  -  på mobilen  (ikke tilgængelig endnu)
  • Web-APP  -  på mobilen  - under min side
  • Hjemmesiden www. Nomi4s.dk  - under min side


I en travl hverdag er det vigtigt at kunne få svar på sine spørgsmål, når de opstår.
Her kan du søge på din adresse og se datoer for de næste 3 tømninger og se tømningskalender for hele året.

 

Tømningsvarsel - få en SMS og E-mail

Er du interesseret i at modtage oplysning om næste tømning på SMS og/eller E-mail inden tømningsdagen, kan du på Min side tilmelde dig disse ordninger.

 

Min side

Min side taster du din adresse og herefter kan du se datoer for de næste 3 tømninger. Du har også mulighed for at se/downloade tømningskalender for hele året.

 

Hvor mange beholdere får jeg?

Vi udskifter den gamle dagrenovationsbeholder i løbet af efterår 2019 med en ny 2-delt beholder til mad- og restaffald.

 

Du får altså ikke flere beholdere.

 

I Skive Kommune udskiftes desuden papirbeholderen med en ny 2-delt beholder til papir, metal- og plastemballage.

 

Vi giver dig besked i din e-Boks om, hvornår ombytningen sker.


Såfremt det ikke sker, bedes du kontakte Nomi4s på www.Nomi4s.dk på Min side, på mail borgerservice@nomi4s.dk eller tlf. 96106240.
 

Kan jeg få en påmindelse om tømning?

Tømningsvarsel - få en SMS og E-mail

Er du interesseret i at modtage oplysning om næste tømning på SMS eller E-mail inden tømningsdagen, kan du på Min side tilmelde dig disse ordninger.
 

Min affaldsbeholder blev ikke tømt ifølge tømningsplanen. Hvad skal jeg gøre?

Hvis renovatøren ikke har tømt din affaldsbeholder ifølge tømningsplanen, og der ikke er lagt en meddelelse i din postkasse om årsagen til den manglende tømning, må der være sket en fejl.

Du kan kontakte Nomi4s via Min side, på borgerservice@nomi4s.dk eller tlf. 96106240, som vil sørge for at affaldet bliver hentet.
 

Min affaldsbeholder er fyldt, hvornår bliver den tømt?

Vi har vist alle prøvet at stå med en fyldt affaldsbeholder og tænkt, hvornår bliver den tømt.
 

Din beholder med mad- og restaffald tømmes hver 14. dag.

 

Du har flere muligheder for at få oplysninger om, hvornår dine affaldsbeholdere tømmes.

 

  • Affalds-APP  -  på mobilen  (ikke tilgængelig endnu)
  • Web-APP  -  på mobilen  - under min side
  • Hjemmesiden www. Nomi4s.dk  - under min side


I en travl hverdag er det vigtigt at kunne få svar på sine spørgsmål, når de opstår.
Her kan du søge på din adresse og se datoer for de næste 3 tømninger og se tømningskalender for hele året.

 

Tømningsvarsel - få en SMS og E-mail

Er du interesseret i at modtage oplysning om næste tømning på SMS og/eller E-mail inden tømningsdagen, kan du på Min side tilmelde dig disse ordninger.

 

Min side

På Min side taster du din adresse og herefter kan du se datoer for de næste 3 tømninger. Du har også mulighed for at se/downloade tømningskalender for hele året.

 

Får jeg poser til madaffaldet?

Du får udleveret ca. 200 nye grønne plastposer, fordelt over 2 leveringer om året. Vi anbefaler, at du skifter din plastpose mindst hver 2. dag - også selvom den ikke er fyldt. Det er vigtigt, at du altid lukker dine poser grundigt.
Brug gerne en ballonknude for at mindske risikoen for, at poserne lækker. 
 

Løber du tør for poser, kan du kontakte os på Min side

 

Må jeg bruge plastposerne til restaffaldet?

 

Nej - de udleverede grønne plastposer er kun beregnet til dit madaffald.

Du kan emballere dit restaffald i almindelige poser, som du selv anskaffer.


 

Hvordan undgår jeg fluer i beholderen med madaffald?

I sommermånederne kan det forekomme, at du kan opleve dårlig lugt fra din affaldsbeholder, heldigvis kan du gøre rigtig meget for at undgå den ubehagelige og ulækre overraskelse.

 

Vi har samlet 4 gode råd, som du bør følge, for at undgå gener fra affaldsbeholderen.

 

  • Når din beholder er tømt:

    Du kan forebygge lugt, maddiker og fluer ved at holde din affaldsbeholder ren.

  • Bind en knude:
    Det er  vigtigt, at madaffaldet er pakket ind, og at der er bundet en tæt knude, så madaffaldet ikke løber ud af posen.

  • Skygge:
    Placer din affaldsbeholder i skygge, hvor der er køligt.

  • Luk låget:

    Hold låg på både dine indendørs og udendørs affaldsbeholdere omhyggeligt lukket for at undgå, at spyfluer lægger æg i affaldet.
    Skulle der komme maddiker i din beholder, så hæld kogende vand i den tomme beholder og luk låget til. Hæld vandet ud, når det er kølet af.
    Hvis du overholder de ovenstående gode råd, burde du ikke have problemer med snavset beholder samt lugt, fluer, maddiker og andre ubudne gæster. 

Godt at vide om maddiker!

  • Maddiker er ikke farlige.

  • Æggene bliver til larver på et døgn og efter ti dage til spyfluer.

  • En fugtig og varm affaldsbeholder (mellem 25 og 40 grader) med adgang til kød- eller fiskeaffald giver ideelle levevilkår for fluelarver.

Hvilke krav er der til sorteringen?

SÅDAN SKAL DU SORTERE DIT DAGRENOVATION FREMOVER.

 

Sorteringsvejledning:

 

 

Ja tak

 

Ja tak

Alle madrester

Kød og ben

Pasta, ris, gryn og grød

Æg og nødder (inkl. skaller)

Brød og slik

Frugt og grønt

Ost

Kaffefiltre og tebreve

Kaffegrums

Brugt køkkenrulle

Foderrester fra kæledyr

Blomsterbuketter

Pizzabakker

Hygiejnebind

Bleer
Kattegrus (Skal være pakket i lukkede poser)

Juice- og mælkekartoner

Sod og aske (skal være kold og pakket i lukkede poser)

Støvsugerposer (Skal være kold og pakket i lukkede poser)

Beskidt emballage

 

Bliver mit affald blandet i skraldebilen?

Nej, når dine affaldsbeholdere bliver tømt, sker det i specialdesignede skraldebiler med to kamre, som passer til den opdeling, der er i dine beholdere.
 

Skraldebilen tømmes efterfølgende ad to omgange.

Først aflæsses den ene type affald og derefter den anden type affald.

På denne måde  afleveres mad- og restaffald til særskilt behandling og omdannet til henholdsvis el, varme, biogas og gødning til landbruget.

I perioder har jeg mere mad- og/eller restaffald end normalt, og der er ikke plads i min affaldsbeholder. Hvad kan jeg gøre?

Vi har vist alle prøvet at stå med en fyldt affaldsbeholder og tænker, hvordan kommer jeg af med det ekstra affald jeg har lige nu?

 

Det er især i forbindelse med højtider, fødselsdagsfester og lignende, at man har mere affald end beholderen kan rumme.

 

Du har flere muligheder for at løse problemet:

  • Restaffald: Du kan købe sækkemærker, som du binder på en sæk med dit ekstra restaffald. Stil sækken ved siden af din almindelige affaldsbeholder, så tager vi den med, næste gang vi henter dit affald.
     

  • Madaffald: Du kan bestille en ekstra tømning ved at oprette en henvendelse på Min side eller ringe til Borgerservice på tlf. 96106240. Renovatøren henter dit affald førstkommende hverdag efter bestillingen.

Se under priser, hvad sækkemærker og ekstraordinære tømninger koster.
 

Min affaldsbeholder er gået i stykker, hvad skal jeg gøre?

Hvis affaldsbeholderen er gået i stykker kan du rette henvendelse til Nomi4s via Min side på hjemmesiden Nomi4s.dk

 

På siden kan du oprette en reklamation, og vil normalt modtage svar indenfor 24 timer (gælder ikke weekender og helligdage).

Du kan også kontakte Nomi4s Borgerservice på borgerservice@nomi4s.dk eller på tlf. 96106240.
 

Hvad gør jeg, hvis mine poser med madaffald sidder fast i beholderen?

 

Det  kan nogle gange ske, at de fyldte poser i bunden af din beholder går lidt  i stykker og sætter sig fast. Især i vintermånederne, når det fryser.

 

De kommer derfor ikke med ud, når beholderen bliver tømt ned i skraldebilen. 
 

Her er tre ting, du selv kan gøre:

  1. Smid et par aviser i bunden af din beholder. Så opsuger de det meste af det kondensvand, der kan samler sig nederst i beholderen.
  2. Sørg for, at posen er lukket med en tæt knude. Brug fx den knude, du binder på en ballon. Så lækker posen ikke så let.
  3. Vask og tør din beholder, efter den er blevet tømt. Så mindsker du posernes mulighed for at fryse fast i gamle rester.

HOVEDKONTOR
Hjermvej 19, 7500 Holstebro
Tlf. 70 200 226


ADMINISTRATION
Tlf. 9610 6249
administration@nomi4s.dk

BORGERSERVICE
Tlf. 9610 6240
borgerservice@nomi4s.dk

BESØGS- OG SKOLETJENESTE
Tlf. 9687 9204
skoletjenesten@nomi4s.dk

ERHVERV
Tlf. 9610 6640
erhvervsaffald@nomi4s.dk

DEPONI
Tlf. 9610 6647
deponi@nomi4s.dk