Et besøg hos Nomi4s relaterer sig til følgende færdigheds- og vidensmål i geografi, fysik/kemi og samfundsfag.
Fælles mål i forhold til skolebesøg på Nomi4s.
Besøget relaterer sig til følgende mål:
Geografi – efter 9. kl.
Perspektivering i naturfag
- Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden.
- Eleven har viden om aktuelle problemstillinger med naturfagligt indhold.
- Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder.
- Eleven har viden om interessemodsætninger knyttet bæredygtig udvikling.
Jordkloden og dens klima
- Eleven kan ud fra lokale forhold forklare problematikker knyttet til det geologiske kredsløb og råstofudvinding.
- Eleven har viden om dannelse, fordeling og udvinding af råstoffer.
Jordkloden og dens klima
- Eleven kan beskrive løsningsforslag i forhold til klimaændringer og global opvarmning.
- Eleven har viden om aktuelle klimaproblematikker, klimateorier og klimamodeller.
Globalisering
- Eleven kan undersøge miljømæssige konsekvenser af ressourceudnyttelse og handelsmønstre.
Fysik/kemi – efter 9. kl.
Jorden og universet
- Eleven har viden om ressourceforbrug, deponi og genanvendelse.
Produktion og teknologi
- Eleven kan undersøge udnyttelse af råstoffer og dele af produktionsmetoder.
- Eleven har viden om råstoffer og produktionsprocesser.
- Eleven kan beskrive sammenhænge mellem råstoffer, processer og produkt.
- Eleven har viden om teknologiers påvirkning og effekt på naturgrundlaget.
Samfundsfag – efter 9. kl.
Økonomisk vækst og bæredygtighed
- Eleven kan redegøre for sammenhænge mellem innovation og økonomisk vækst.
- Eleven har viden om bæredygtig udvikling og økonomisk vækst.