Jagten på råstofferne relaterer sig til mål og kernestof i kemi, naturgeografi og NV-forløb i gymnasiet.
Jagten på råstoffer:
Spillet er særlig velegnet til undervisning i kemi, naturgeografi og NV- forløb. Spillet relaterer sig til følgende mål og kernestof.
Kemi:
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger.
- Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde.
- Gennemføre enkle kemiske beregninger.
- Indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget.
- Anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat.
Kernestof:
- Kemiske fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer.
- Grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning.
- Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration.
Naturgeografi:
Faglige mål:
- Benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt.
- Give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer.
- Formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder.
Kernestof:
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer.
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og udvikling og betydning for produktion og samfund.
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning.
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre.
Naturvidenskabeligt grundforløb:
Faglige mål:
- Opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer.
- Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
- Formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer.
Kernestof:
- At opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge.
- At vise relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet.