Jagten på råstofferne relaterer sig til færdigheds- og vidensmål i geografi og fysik/kemi efter 9.kl.
Jagten på råstofferne
Spillet relaterer sig til følgende færdigheds- og vidensmål:
Fysik/kemi – efter 9. klasse
Perspektivering i naturfag
- Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder.
- Eleven har viden om aktuelle problemstillinger med naturfagligt indhold.
- Eleven har viden om interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling.
Stof og kredsløb
- Eleven kan vurdere miljøpåvirkninger af klima og økosystemer.
- Eleven har viden om samfundets brug og udledning af stoffer.
Jorden og Universet
- Eleven kan forklare, hvordan Jordens systemer påvirker menneskets levevilkår.
Produktion og teknologi
- Eleven har viden om råstoffer og produktionsprocesser.
- Eleven kan beskrive sammenhænge mellem råstoffer, processer og produkt.
- Eleven kan vurdere en teknologis bæredygtighed.
- Eleven har viden om teknologiers påvirkning og effekt på naturgrundlaget.
Geografi – efter 9. klasse
Perspektivering i naturfag
- Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden.
- Eleven har viden om aktuelle problemstillinger med naturfagligt indhold.
- Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder.
- Eleven har viden om interessemodsætninger knyttet bæredygtig udvikling.
Jordkloder og dens klima
- Eleven kan ud fra lokale forhold forklare problematikker knyttet til det geologiske kredsløb og råstofudvinding.
- Eleven har viden om dannelse, fordeling og udvinding af råstoffer.
- Eleven kan beskrive løsningsforslag i forhold til klimaændringer og global opvarmning.
Globalisering
- Eleven kan undersøge forbrugsvares vej fra ressource til butik.
- Eleven kan undersøge landes ressourceudnyttelse og handelsmønstre.
- Eleven kan undersøge miljømæssige konsekvenser af ressourceudnyttelse og handelsmønstre.
- Eleven har viden om metoder til og konsekvenser af ressourceudnyttelse.
- Eleven kan forklare årsager til nationale og globale konflikter om kulturforskelle, grænsedragninger og ressourcer.
Naturgrundlag og levevilkår
- Eleven har viden om muligheder for udnyttelse af naturgrundlaget.
- Eleven har viden om sammenhæng mellem naturgrundlag og produktion.
- Eleven har viden om begrebet bæredygtighed.
- Eleven kan beskrive interessemodsætninger ved udnyttelse af naturgrundlaget.
- Eleven har viden om interesser knyttet til energi og råstofudvinding og bæredygtig naturudnyttelse.
- Eleven kan forklare aktuelle konsekvenser af naturgrundlagets udnyttelse.
- Eleven har viden om samfundsmæssige og miljømæssige konsekvenser af udnyttelse af naturgrundlaget.
- Eleven kan vurdere interessemodsætninger og løsningsmuligheder ved udnyttelse af naturgrundlaget.